Dungeons and Dragons One-Shot: De diefstal van Bertrand’s Gate Cube

Bende

Jullie zijn onderdeel van het criminele netwerk van De Arcanist, een crimineel die gespecialiseerd is in het verkrijgen, verplaatsen en verkopen van magische voorwerpen en relikwieën. In zijn naam reizen jullie de wereld rond om kostbare en vaak zeer zeldzame voorwerpen te bemachtigen. Vaak is de koper al geregeld voordat jullie de opdracht krijgen en worden de objecten gehaald uit lang vergeten kerkers of tempels. Af en toe is het voorwerp reeds onderdeel van een privécollectie en wisselt het van hand. Jullie zijn een dievengilde en werken niet per se altijd samen als team. Soms voeren jullie ook opdrachten alleen uit of met andere leden uit het gilde. De vorige keer dat jullie samenwerkten is de opdracht mislukt. Een ogenschijnlijke lokale inbraak voor het stelen van een aantal magische ringen liep uit op een fiasco, en hebben de Arcanist ernstig teleurgesteld en doen twijfelen aan jullie kunnen. De nieuwe opdracht heeft echter haast, en jullie zijn de enigen die zo snel beschikbaar zijn. Jullie krijgen de voordeel van de twijfel en een kans om het goed te maken (en hoe!).

De oproep

Zojuist hebben jullie ieder de volgende brief ontvangen.

L.S.,

Morgen opent het Museum voor Magische Voorwerpen en Relikwieën na 10 jaar verbouwen opnieuw haar deuren. Vandaag is bekend gemaakt dat voor de gelegenheid voor 24 uur een Legendarisch voorwerp te zien zal zijn: Bertrand’s Gate Cube, een voorwerp van onschatbare waarde. De potentiële koper is bereid 250 000 goudstukken te betalen om het te bemachtigen.

Na de tentoonstelling verdwijnt de kubus weer achter een magisch slot dat zelfs ik niet kan breken. Er is weinig tijd. Ik heb een voorwerp bijgevoegd om jullie op weg te helpen.

Zoals gebruikelijk 5% per persoon bij oplevering. Test mijn geduld niet opnieuw.

Arcanist

De brief die jullie hebben ontvangen

Bij de brief zat voor ieder een voorwerp: een “Potion of Fewer Traces”, “Potion of Protective Healing” of “Elixer of Many Faces (Uncommon)”.

Potion of Fewer Traces (Uncommon)

Als je dit drankje tot je neemt ben je minder makkelijk te detecteren. Het effect eindigt eerder als je Aanvalt, een Spreuk gebruikt of Gewond raakt. Alles wat je bij je draagt of aan hebt is ook aangetast. Dit drankje werkt maximaal 1 minuut.

1d4EffectBonus
1Anderen kunnen je niet horen.+2 bij Stealth (Dex.) checks waarbij geluid een rol speelt. Je hebt Advantage op Melee aanvallen, als de vijand je niet meteen kan zien of ruiken.
2Anderen kunnen je niet ruiken.+2 bij Stealth (Dex.) checks waarbij je geur een rol speelt. Je hebt Advantage op Melee aanvallen, als de vijand je niet meteen kan zien of horen.
3-4Je bent transparant, maar niet volledig onzichtbaar.+2 bij Stealth (Dex.) checks waarbij zicht een rol speelt. Je hebt Advantage op je Melee & Ranged aanvallen, als de vijand je niet meteen kan horen of ruiken.
Homebrew

Elixer of Protective Healing (Uncommon)

Bij het innemen van dit drankje krijg je 1d4 + 1 hitpoints terug. Daarnaast heb je eenmalig weerstand tegen onderstaand type schade.

1d6Schade type
1Fire + Cold
2Acid + Poison
3Bludgeoning + Force
4Piercing + Slashing
5Lightning + Radiant + Thunder
6Necrotic + Psychic
Homebrew

De bescherming vervalt zodra je het gekozen type schade hebt opgelopen.

Elixer of Many Faces (Uncommon)

Bij het innemen van dit drankje, kun je één keer de spreuk Disguise Self toepassen, met de beperking dat het ras wordt bepaald als volgt:

1d4Ras
1Dwarf
2Elf
3Human
4Gnome
Homebrew

Dobbel opnieuw als ras overeenkomt met je eigen ras.

Ieder hebben jullie ook eigen magical items bij je, die je in je verleden hebt gekregen van de Arcanist, of op een van jullie reizen.

De Arcanist is een machtige magiegebruiker en is erg invloedrijk. Hij maakt onderdeel uit van het stadsbestuur, of heeft er in ieder geval een grote vinger in de pap. Mensen die zijn pad kruisen of hem te vaak teleurstellen verdwijnen. Er wordt nooit meer wat van hun vernomen, en er gaat het gerucht dat ze óf dood zijn, óf op magische wijze zijn verbannen. Jullie kennen allemaal wel iemand die op die manier is verdwenen.

De Arcanist is echter wel een goede werkgever: als jullie worden ingehuurd verdienen jullie bij een succesvolle opdracht 5% van de waarde per persoon. Jullie krijgen doorgaans geen budget om de opdracht te voltooien. Hij verwacht dat jullie de eigen boontjes kunnen doppen en dat de 5% jullie winst en onkosten dekt. Verder weten jullie niet veel van hem. De gestolen voorwerpen worden altijd op een bepaalde plek achter gelaten, en de volgende dag vinden jullie een zak goud. Nooit teveel, nooit te weinig en altijd op tijd. De huidige opdracht is de lucratiefste die jullie ooit hebben gedaan, met een mogelijke uitkering van 12 500 gp per persoon. In het verleden was de opbrengst nooit meer dan 1000 gp per persoon.

Level 1 – 4 equipment

Dungeon Master’s Note: De items hieronder zijn overdraagbaar, maar in principe weet alleen jij ervan. Het is aan jou als speler om te bepalen of je de informatie in karakter wilt delen met je medespelers. Let op: de informatie hieronder die bedoeld is voor een andere speler mag je lezen, maar jouw karakter heeft deze informatie niet. Gebruik deze kennis dus niet tijdens het spel en let op meta-gamen (het gebruik van kennis die je karakter niet heeft).

Niss

Ring of the Stupidly Brave (Uncommon)

Als de drager van deze ring een Intelligence heeft van 9 of lager (INT modifier van -1 of lager), dan is deze immuun voor angst (cannot be frightened). Deze zilveren ring is aan de buitenkant versierd met simpele gravures van een stokfiguur die naar een vuurspuwende draak rent.

Wand of the Appraiser (Rare)

Deze toverstof kan als wiggelroede worden gebruikt en wijst in een straal van 30 ft naar het meest waardevolle object dat zichtbaar is. De staf geeft geen schatting van de daadwerkelijke waarde of de aard van het object en vereist een vrije hand om te gebruiken. In gebruik voelt de gebruiker een zachte kracht die de hand in de juiste richting duwt.

Roscoe

Gloves of Magical Light (Rare)

Deze handschoenen hebben 2 eigenschappen.

  1. De drager kan bepalen hoeveel licht de handschoenen geven:
    1. geen licht;
    2. maanlicht (iedereen binnen een straal van 5 voet kan zien alsof ze darkvision hebben: alleen grijstinten)
    3. dim licht (voldoende sterk om alles binnen een straal van 5 voet te zien alsof het daglicht is), binnen een straal van 10 voet als maanlicht.
  2. Voorwerpen die magisch zijn en die niet zijn beschermd tegen “divination magic” geven een blauwe gloed af als de handschoenen binnen 5 cm zijn. Deze gloed is niet te onderdrukken als je de handschoenen draagt en zijn van de sterkte “maanlicht”. De handschoenen geven geen verdere informatie over het object.

Liora

Pendant of Silent Steps (Rare)

De drager van deze hanger kan een beurt gebruiken om 2x zijn of haar snelheid (na modifiers) te bewegen in complete stilte. Je voetstappen en kleding zijn niet te horen. Je hebt minimaal één vrije hand nodig om de hanger vast te pakken om hiervan gebruik te kunnen maken en je kan dit niet combineren met een andere actie of bonus actie. Deze zilveren hanger is versiert met een gravure van een figuur die boven de grond zweeft. De vorm van de figuur past zich aan de drager aan.

Davida

Rock of the Compelled Duel (Rare)

Deze kubische, zwarte steen van 5 cm in breedte kan als bonus actie worden gegooid naar een wezen binnen een straal van 30 voet. Voer een aanvalsworp uit (ranged).

Als je het wezen raakt, dan loopt het wezen 1 punt bludgeoning schade op en moet deze zich voor 3 beurten op jouw focussen. Het heeft in deze periode disadvantage op aanvallen tegen anderen. Bij een critical hit neemt de schade toe tot 2 punten bludgeoning. De duur neemt dan toe tot 6 beurten.

Het wezen raakt zijn gedwongen focus voor jou kwijt als

  1. jij een ander wezen aanvalt;
  2. als jij een spreuk gebruikt op een ieder ander wezen;
  3. of als het wezen wordt aangevallen door een van jouw bondgenoten.
Eberk

Gloves of Confidence (Rare)

De drager van deze handschoenen geven je een extra boost vertrouwen als je wordt geraakt. Als je bij een hit 4 punten of minder schade op loopt, dan geeft dit zovéél vertrouwen in je eigen onaanraakbaarheid, dat je volgende aanval advantage heeft.

Seraphim

Dagger of Smothered Cries (Rare)

Deze dolk voorkomt dat een gestoken slachtoffer van de pijn kan schreeuwen. Het heeft de volgende eigenschappen: 1d4 piercing schade, finesse, light, thrown (range 20/60).

De energie van de schreeuw wordt in de dolk opgeslagen. De dolk kan maximaal 3 schreeuwen opslaan. Je kan er bij een hit voor kiezen om de opgeslagen energie vrij te laten komen. Iedere opgeslagen schreeuw voegt dan +1 schade toe. Bij het vrijkomen van de opgeslagen energie, is ook het geluid van de bijhorende schreeuwen te horen. Alle energie komt in één keer vrij en kan niet worden verdeeld.

Als de grens van 3 schreeuwen is bereikt, worden daarop volgende schreeuwen niet meer onderdrukt en niet opgenomen in de dolk.

Dagger of Smothered Cries

Winkelen

De Dieverij

De Dieverij is keten van rondreizende verkopers die handelen in illegale middelen. Als je niet terecht kan bij normale winkels dan kun je in je spullen hier kopen. Bij enkele Taveerne’s in de stad kun je een stukje houtskool bij de betaling van de bestelling leggen. Met een beetje geluk is De Dieverij in de buurt en kun je een voorraadlijst krijgen. Deze is niet altijd up-to-date.

Klik op de namen voor meer informatie.

Voorraadlijst

ItemPrijs (gp)
Lantern10
Rope, hempen1
Rope, silk10
Rope of Climbing125
Tinderbox0.5
Torch0.01
Thieves’ Tools25
Leather Armor10
Half Plate Armor750
Shield10
Sentinel Shield500
Shield, +22000
Potion of Lesser Healing30
Potion of Healing50
Ring of Feather Falling1400
Ring of Protection1000
Ring of Jumping150
Ring of Communication200
Chime of Opening (tweedehands!)600 (1200)
Chime of Opening1200
Eyes of Minute Seeing200
Goggles of Night100

Ring of Communication

Deze ring laat je de Message cantrip gebruiken met iemand die ook een Ring of Communication draagt.

Potion of Lesser Healing (Common)

Bij het opdrinken van dit drankje genees je 1d4 + 1 hit points. Dit zijn verdunde Potions of Healing.